Leka med elden!

Igår hade vi äran att få gå brandutbildning på Sturup.
Har gjort en liknande utbildning i Trelleborg 2004 men igår var det grajjor!!!

Vi samlades på O´learys vid middagstid för att sedan bege oss ut i två bilar.
Det gick bara fortare och fortare... =P
 

Det var en perfekt dag för att fjanta runt utomhus!
Först fick vi hämta ut varsin besöksbricka så vi kunde ta oss runt på området. Jekla säkerhet på stället?
  

Sen körde vi bort till räddningstjänsten(?) där man skulle visiteras och gå igenom metaldetektor. Tjo fadderittan.
Sen hamnade vi i en lokal där vi hade en snabb genomgång.
"pulver är det ABSOLUT bästa!!!" (haha)
RÄDDA LARMA SKÄCK!

Dags att bege sig ut!
Emma tyckte vi skulle få åka brandbil och DET FICK VI!!! =)
   

Sen körde vi ut på landningsbanan!!! Maffit! =) Där i en hörna skulle vi få byta om för att sedan få leka med elden.
 Ombytta och redo!

 Viktigt med genomgång.

Det var ett par moment som vi skulle få prova på. Först skulle vi släcka en brand med det berömda pulvret.
 Inga problem för mig! =)

Sen skulle vi rädda en stackars docka. Var det en kille skulle vi vara rädda om paketet och man FÅR nita ner brinnande folk!
  
Fixade även detta moment galant. Kolla inlevelsen från min sida!!!

Sen fick vi se en explosion när man slänger vatten på olja.

Vi fick testa att släpa runt på varandra.
Efter att jag släpat undan Emma (som väger lika mycket som 2 kilos dockan) så ville hon släpa mig och då sa jag bara att hon fick ta någon som var NÅGOT mindre haha.
   

Det sista vi skulle prova på var att gå igenom ett rökfyllt rum. Det är svårare än man tror!!!
Jag och Emma gick tillsammans och började gående men avslutade krypandes.
Jag i täten och Emma fastklistrad vid min rumpa. Riktigt mysigt faktiskt. "Värre än spökhuset på Liseberg" fick jag ur mig när vi kommit till en "deadend". Riktigt klurigt!
  
Jag och Emma på "andra sidan röken".

 
Danka flyr från röken och Petra ser nöjd ut med sin insats. =)

Sen tog vi oss tillbaka där vi fick tvätta av oss innan det var tack och hej och hemfärd.
Avslutade med middag på O´Learys.
 Emma snaskar på wingsen. Ser ju gott ut... =/


Åkte sedan förbi Möllan på EN ÖL!!! Där skröt vi om dagens bravader för stammisarna innan vi skiljdes åt.

En riktigt rolig dag med mycket skratt och många upplevelser, en kanondag!
Samtidigt inser man allvaret i hur farligt det faktiskt är när det brinner och jag är tacksam att jag fick följa med ut och uppdatera mina kunskaper.
Tror absolut att det är en helt annan femma när det väl gäller MEN att ha detta i bakhuvudet är bara bra.


Det var det roliga. Nu ska jag bege mig på ännu en promenad innan jag ska vara på jobb vid 18. Nu hoppas vi att Malmö lyckas kamma hem tre poäng idag!!!


Peace out rädda-larma-släck-town!


Kommentarer
Postat av: Sara

Liten skillnad från 2004 :p

2010-10-29 @ 18:27:41
URL: http://lunaqueen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0